کد خبر: ۸۵۵۵
۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶

باید در دل مردم روشنگری کنیم، نه در گوششان

حجت‌الاسلام داوود عباسی می‌گوید: نماینده باید اگر شعاری می‌دهد، چیزی باشد که می‌تواند به آن عمل کند. نماینده باید از جنس مردم باشد که دغدغه آن‌ها را دغدغه خود بداند.

مطابق با تقویم، دو روز به تصمیم مهم مردم برای انتخاب نمایندگانی باقی مانده که قرار است به صحن علنی مجلس راه پیدا کنند و قول‌هایشان را تحقق بخشند. پیش از این به مجتمع مسکونی ولایت ۲ در محله فرهنگیان رفتیم و به مناظره روحانیون و حرف‌های شنیدنی آنان درباره انتخابات و ضرورت حضور حداکثری در انتخابات گوش سپردیم.

تأکید آنان بر این مسئله بود که هرکدام از ما با رأیمان در تصمیماتی که در مجلس گرفته خواهد شد، نقش خواهیم داشت و این رأی به ما این حق را خواهد داد که اگر بعد‌از انتخابات نماینده مورد‌نظر ما برگزیده شد، امکان اظهارنظر و مباحثه در‌باره خواسته‌هایی که داریم راداشته باشیم و کمک کنیم که امورات شهر و محله‌مان به بهترین نحو سپری شود.


دل‌های مردم را به انتخابات نزدیک کنیم

حجت‌الاسلام محمدرضا مصباح، امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل (ع)، در محله شاهد بحث را آغاز می‌کند. صحبتش درباره این است که انتخابات مهم‌ترین عرصه مشارکت مردمی است و ما می‌توانیم در این عرصه، نظر و علاقه خود را برای تعیین سرنوشت کشور اعمال کنیم.

همان ابتدای صحبتش این آیه قرآن را به زبان می‌آورد و می‌گوید: خداوند در جامعه تغییر ایجاد نمی‌کند، مگر اینکه خود مردم دست به تغییر بزنند؛ و توضیح می‌دهد: این تغییرات برای آینده مردم و کشور و هر جامعه‌ای تأثیرگذار است.

هر‌قدر که ما بتوانیم بصیرت‌افزایی کنیم و آتش توپخانه دشمن را به مردم نشان دهیم، باعث می‌شود حضور مردم حداکثری شود و یادآوری می‌کند که اگر در کشور ما انتخابات مهم نبود، به این میزان در شبکه‌های معاند تخریبش نمی‌کردند و در تکاپو نبودند که مردم آگاه و فهیم کشور ما را فریب دهند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی آیت‌اللهی، استاد حوزه و دانشگاه و معاون آموزشی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) وابسته به دفتر آیت‌الله لنکرانی است. او پس‌از تمام‌شدن این قسمت از صحبت‌های حاج‌آقا مصباح، رشته کلام را با لحنی آرام و شمرده در دست می‌گیرد و می‌گوید: به نظرم در این روز‌های کم باقی‌مانده تا انتخابات باید مردم را در فضای مجازی و بستر‌ها و شبکه‌های داخلی و خارجی آگاه کنیم. در‌این‌زمینه می‌توان محتوا‌هایی متناسب با ذائقه نسل جوان امروزی در فضا‌های مجازی تولیدکرد.


حجت‌الاسلام مصباح، اما تأکید بیشتری دارد روی اینکه در فضای حقیقی و چهره‌به‌چهره باید درد مردم و سؤالاتشان را شنید و با منطق و استدلال، پاسخ‌هایی به آن‌ها داد که جای تردیدی باقی نماند؛ «اگر متولیان دینی و فرهنگی بتوانند مردم را اقناع کنند و طوری با مردم حرف بزنند که تحکمی نباشد، اثرگذار‌تر خواهد بود.

خداوند در جامعه تغییر ایجاد نمی‌کند، مگر اینکه خود مردم دست به تغییر بزنند

گر‌چه حضور در انتخابات تکلیف سیاسی و دینی است، بیان مسئولان باید به‌شکلی باشد که مردم را به حضور حداکثری در انتخابات مجاب کند، البته این مهم نیاز به سلیقه و ذوقی دارد که پیام انقلاب و رهبری را نه به گوش مردم، بلکه به قلب آن‌ها برساند و این مهم‌ترین راهکار است برای اینکه ما دل‌های مردم را به‌سمت انتخابات جذب کنیم.»


نماینده باید از جنس مردم باشد

حجت‌الاسلام مصباح موضوع قضاوت مردم بر‌مبنای انصاف را پیش می‌کشد و نظر آیت اللهی را می‌پرسد. حجت‌الاسلام آیت‌اللهی می‌گوید: ما اگر سیر اقدامات کسانی را که در مجموعه مجلس قرار گرفته‌اند، بررسی کنیم، طبیعتا قضاوت منصفانه‌تری خواهیم داشت.

باید ببینیم در دوره‌های قبل چه کار‌هایی باید صورت می‌گرفت و نگرفت و چه مصوبه‌ها و لوایحی باید ضرب‌الاجلی تأیید و عملیاتی می‌شد و در این دوره چه اتفاقاتی افتاد. به نظرم اگر به گذشته نگاه کنیم، می‌توانیم به مردم امید دهیم و اگر نسبی نگاه کنیم، قضاوت‌های ما هم عادلانه‌تر خواهد شد.

حجت‌الاسلام داوود عباسی، درس‌خوانده رشته فلسفه و استاد درس اعتقادات شیعه، بر این تأکید می‌کند که یک نماینده خوب باید ویژگی‌هایی داشته باشد؛ «اولین ویژگی اخلاق نیک است و دومین شاخصه صداقت است در رفتار و گفتار. نماینده باید اگر شعاری می‌دهد، چیزی باشد که می‌تواند به آن عمل کند. نماینده باید از جنس مردم باشد که دغدغه آن‌ها را دغدغه خود بداند و فرسنگ‌ها با مشکلات مردم فاصله نداشته باشد.»


نماینده منتخب باید ورزشکار و نخبه باشد

حجت‌الاسلام رضا منصوری که از نخبگان جامعه روحانیت است و در جشنواره‌های متعدد کشوری و استانی علمی و فرهنگی مقام دارد، درباره ویژگی‌های نماینده اصلح، موارد دیگری را هم به صحبت‌های عباسی اضافه می‌کند؛ می‌گوید: به عقیده من، یک نماینده خوب باید نخبه، ورزشکار و مذهبی باشد. نماینده‌ای که ورزشکار باشد، حال و حوصله بیشتری برای تلاش و دوندگی برای رسیدگی به دغدغه‌های مردم دارد. نخبه‌بودن نماینده هم سبب می‌شود که بتواند ایده و طرح بسیاری در کمیسیون مورد‌نظر خودش برای رفع مشکلات مردم ارائه کند.

حجت‌الاسلام سیدعلی جلالی، از طلبه‌های حوزه علمیه، حرف‌هایش را با تأکید بر صحبت‌های حجت‌الاسلام منصوری شروع می‌کند؛ «استفاده از نیرو‌های جوان و نخبه و فهمیده با مدارک علمی بالا بسیار مهم است.»


کافه‌گفتگو‌هایی برای بیان آزاد مردم

حجت‌الاسلام عباسی نظرش این است که باید تریبون‌های آزادی در‌اختیار مردم گذاشت که بتوانند آزادانه سؤالاتشان را درباره انتخابات مطرح کنند. استاد آیت‌اللهی در تأیید حرف‌های دوست و همسایه‌اش می‌گوید: چیزی مانند همین کافه‌گفت‌وگویی که جوان‌ها در شهر را‌ه انداخته‌اند و در بازار‌ها و پارک‌های پر‌تردد تریبون آزاد دارند باشد تا همه اقشار جامعه بیایند پای کار و دغدغه‌های انتخاباتی‌شان را بگویند. نکته خوبش این است که استادانی را دعوت می‌کنند که بتوانند پاسخ منطقی و خوبی به ابهامات مردم بدهند.

عباسی در ادامه می‌گوید: به نکته خوبی اشاره کردید. در همین راستا خیلی خوب است که در شبکه‌های خراسان و شبکه‌های ملی، کسانی که ابهاماتی درباره انتخابات دارند، بیایند و حرف‌هایشان را صادقانه بگویند تا ما بتوانیم آن‌ها را به‌سوی قضاوت عادلانه سوق دهیم. امام همیشه می‌گفتند «ما از آزادی بیان نمی‌ترسیم، چون منطق داریم.»

حجت‌الاسلام رضا منصوری موافق حجت‌الاسلام عباسی است و می‌گوید: این تأثیر خوبی در نتیجه خواهد داشت؛ چون اگر منطق وسط بیاید و حب‌و‌بغض‌های تبیین کنار رود، خود‌به‌خود مردم اعتقادات و باور‌های قلبی‌شان درست می‌شود. مگر همین مردم نبودند که در زمان جنگ ۳۰۰‌هزار شهید دادند؟ ارزشی از جان بالاتر نداریم که حاضر بودند جان عزیزانشان را بدهند، چون در آن نسل توانسته بودند از اندیشه مردم در‌مقابل افکار منفی مراقبت کنند.


باید به نوجوانان میدان دهیم

سلمان رمضانی، مدیر هیئت‌مدیره مجتمع ولایت ۲ که طلبه حوزه علمیه خراسان و مربی کودک و نوجوان است، در ادامه صحبت‌های روحانیون دیگر، موضوع را به اهمیت آگاه‌سازی رأی‌اولی‌ها درباره دستاورد‌های انقلاب و پیشرفت‌های کشور درزمینه‌های مختلف علمی و فرهنگی در ۴۵ سال گذشته از انقلاب شکوهمند اسلامی سوق می‌دهد و می‌گوید: ما امسال هم رأی‌اولی‌هایی داریم که قرار است با آگاهی‌دادن صحیح به آن‌ها حضورشان را برای شرکت در انتخابات همیشگی کنیم.

هدف حمله دشمنان ما همین نوجوانان هستند که باید از گذشته کشور و پیشرفت‌ها به آن‌ها بگوییم. خیلی خوب است که کاندیدا‌ها دیدار‌هایی با نوجوانان در حلقه‌های صالحین، مدارس و مساجد داشته باشند و اجازه دهند آن‌ها هم دغدغه‌های انتخابی‌شان را بیان کنند.

باید در دل مردم روشنگری کنیم، نه در گوششان

 

حضرت آقا گفتند جهاد تبیین از تحریف‌ها جلوگیری می‌کند

حجت‌الاسلام سیدعلی جلالی که با دقت به صحبت‌های شرکت‌کنندگان دیگر در مناظره گوش می‌کند، درباره راه مهم تشویق و ترغیب مردم به شرکت در انتخابات می‌گوید: اولین راه که فرمایش حضرت آقا هم هست و در اردیبهشت سال ۹۵ از آن نام بردند، «جهاد تبیین» است که از تحریف جلوگیری و مشکلات اساسی جامعه را حل می‌کند.

وظیفه معاند این است که ما را تخریب کند، اما مردم فهیم و آگاه کشور ما قطعا قوه تشخیص دوست از دشمن را خواهند داشت

چیزی که مهم است، این است که از خوبی‌ها و دستاورد‌های انقلاب برای مردم بگوییم. وقتی در خرمشهر بچه‌ها رفتند و جنگیدند و ۴۸ کشور با عراق همکاری کردند، ما پیروز میدان بودیم. در جنگ سوریه هم کشور‌های بسیاری با داعش همکاری کردند، اما این کشور ما بود که با همت حاج‌قاسم و یارانش، دشمن را در هم شکست. حالا هم با حول و قوه الهی ما پیروز میدان می‌شویم.


مردم، فرق دوست و دشمن را می‌دانند

حجت‌الاسلام جلالی می‌گوید: دشمنی معاندین با انقلاب اسلامی ایران برای امروز و دیروز نیست. هر انتخاباتی که برگزار شده است، دشمنان جمهوری اسلامی تمام تلاششان را کرده‌اند که ما ناامید شویم. وظیفه معاند این است که ما را تخریب کند، اما مردم فهیم و آگاه کشور ما قطعا قوه تشخیص دوست از دشمن را خواهند داشت.

صدای الله اکبر اذان در گوش اهالی مجتمع و ما می‌پیچد. جملات دل‌نشین حجت‌الاسلام سلمان رمضانی حسن ختام مناظره می‌شود که می‌گوید: حضور حداکثری مردم بعد‌از ۴۵‌سال در ۲۲‌بهمن و سالروز شکوهمند پیروزی انقلاب اسلامی نشان داد که مردم ما آن‌قدر بصیرت و آگاهی دارند که می‌دانند دشمن کیست و از کجا قرار است حمله کند و دفاعشان هم در حضور حداکثری است.

مردم می‌دانند قرار نیست مانند قبل از انقلاب، دیگری برای ما تصمیم بگیرد. هر‌قدر هم در شبکه‌های معاند، دشمنی با انقلاب اسلامی ما را در بوق و کرنا کنند، مردم ما بصیر هستند و پیش‌فرض‌ها را می‌دانند. با یک جست‌وجوی ساده می‌توان فهمید که ما پیش از پیروزی انقلاب کجا بودیم و الان و بعد‌از ۴۵‌سال کجا هستیم و دستاورد‌های بسیارمان چیست.

* این گزارش چهارشنبه ۹ اسفندماه ۱۴۰۲ در شماره ۵۶۱ شهرآرامحله منطقه ۹ و ۱۰ چاپ شده است.

کلمات کلیدی
ارسال نظر